středa 5. října 2016

Jak běhám s astmatem - těžké začátky

Už jsem něco málo naznačila, že se snažím běhat... Jak to tedy je? Co dělat, když člověk chce běžet, ale vůůůbec mu to nejde? :D

Moje sbírka běžeckých bot :)




Víceméně jsem začla už v zimě, ale vzhledem k tomu, že jsem neuběhla vůbec nic a celkově běh byl nad moje síly, zvolila jsem pro mě jednodušší variantu a to rychlou chůzi na běžeckém pásu.


"Běhání" na páse beru jako běh pro lenochy, pás místo mě hlídá tempo, nemusím se o nic starat a i když už nemůžu, jsem prostě líná zmáčknout čudlík na zpomalení :D. Rychlá chůze je navíc ideálnější na hubnutí na rozdíl od běhu, kdy je mnohdy vyšší tepová frekvence...

Vždy jsem se snažila vydržet cca tu hodinku. Prvních 15 minut jsem vždy měla krizi, strašně mě bolely holeně a píchalo v boku. Teď už vám můžu říct nebojte, to všechno přejde!! Vždycky jsem těch 15 minut přetrpěla, klidně trochu zpomalte, ale nikdy nezastavte. Dalších 15 minut jsem odpočítávala minutku po minutce, ale jakmile jsem se dostala ke 30 minutkám, začlo mě to bavit, protože tělo po 30 minutách konečně spaluje a tak si s každým krokem představuju tu trochu tuku, kterého se zbavuju, s každou kapkou potu si připadám lehčí a lehčí.

U pásu je jednodušší i vydržet, můžete si k tomu pustit film, sledovat videa apod. Navíc máte vždy super okolní teplotu, né jako venku. V létě se hodí klimatizace, v zimě se ve fitku zase topí.

Velkým plusem tohoto mého začátku (jak jsem zjistila později) bylo i to, že na páse jsem získala výdrž a nějaké tempo. Navíc si musím přiznat, že když jsem šla rovnou běhat, po 10 minutách jsem šla otrávená zase domů, protože jsem vůbec nezvládala, srdce mi bušilo jako o život a nemohla jsem popadnout dech, což se mi u pásu nestalo, jelikož tam není problém si hlídat správnou tepovou frekvenci, což je poměrně nízké tempo (a to fakt potěší)... :)


Nicméně i já jsem zjistila, že nic není tak jednoduché, jak by si člověk přál, protože pak se dostavily vleklé několikaměsíční zdravotní problémy, kdy jsem vůbec nemohla popadnout dech ani v naprostém klidu. V noci jsem se budila, jelikož jsem se dusila, takže na "běhání" jsem mohla na několik měsíců zapomenout. Nakonec mi bylo diagnostikováno silné průduškové astma (PS už nikdy nebudu přecházet nemoc, ani kdyby mě kvůli tomu měli vyhodit z práce, fakt se to nevyplatí!!!!).

Každopádně když jsem se dala do kupy díky inhalátoru, tak jsem v červnu zase párkrát na pás zašla... A od srpna se snažím posouvat dál, o čemž bude příští, velmi zajímavý článek :) a teď ještě pár rad a mých postřehů

Začátečnické problémy
Píchání v boku - je o dechu a o tréningu. Ze začátku se vždy snažte nevystrkovat břicho dopředu, naopak ho zkuste zatáhnout, hodně mi pomohly legíny s vysokým pasem, které mi břicho trochu stáhnou a pak mě v boku nepíchá. Důležité je také pořádně dýchat, v žádném případě nezadržujte dech. Výdech by měl být dvakrát delší než nádech, s čímž já mám problém, ale snažím se aby alespoň byl nádech a výdech stejně dlouhý... Jakmile budete mít trochu natrénováno, tak už vás v boku píchat nebude...
Křeče v holeních - mě vždycky přepadly během prvních 15minut a byly nevydržitelné. Teď už s tím problém nemám... Každopádně tady připomínám důležitost rozcvičení a pořádného protažení i před tréningem. Když už k bolesti přijde pomáhají mi dvě věci - chvíli běžet přes špičky, čímž se zapojí jiné svaly a ty bolavé si trochu odpočinout nebo na chvíli zastavit a protáhnout bolavé svaly...
Bolesti břicha, nadmutost - před během nejezte a moc nepijte nebo se vám to v bříšku bude všechno motat, takže není divu, když vám pak bude špatně. Když jsem chodila na běžecký pás, vždy jsem s sebou měla pití, teď když chodím běhat s sebou pití neberu vůbec, stačí mi vzít si žvýkačku a napiju se až po doběhu...

Pokud nechcete nebo nemůžete chodit "běhat" na pás a chcete začít rovnou venku, nezapomeňte že není vůbec důležité uběhnout hned maraton a to v rekordním čase. Dávejte si malé cíle a nezapomeňte, že není kam spěchat, mnohem lépe uděláte, když zvolíte rychlou chůzi.

Slibuju, že v příštím běžeckém článku bude více fotografií :)

Hezký den, Vaše J.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Prosím nevkládejte odkazy na vaše blogy, soutěže atd., tyto komentáře budou bez varování smazány. Díky za pochopení.