pátek 18. září 2015

Darování krevní plazmy

Zdravím,
sice tento příspěvek nezapadá do mého blogu, ale jde o zážitek, o který se s vámi chci podělit :). Byl to pro mě pořádný adrenalin :D

Musím říct, že jsem nad tímto uvažovala už hodně dlouho, ale ze strachu to stále odkládala... Jednoho dne ale z ničeho nic se mi ten nápad vrátil, ani nevím co bylo tím impulzem... Našla jsem si dárcovské centrum, které bych měla co nejvíc po ruce. Do oka mi padlo dárcovské centrum v obchodním centru na Černém Mostě (DCCM) a aniž bych nad tím jakkoliv přemýšlela, vyplnila jsem registrační formulář a těšila se na vstupní prohlídku :)

Čas si na mě udělali hodně rychle, za což jsem byla ráda, protože tak bylo méně času na to, abych si to rozmyslela :D. Vyrazila jsem tedy hledat DCCM do obchoďáku, kde jsem ho nejdřív nemohla najít, ale nakonec se zadařilo (ono je schované a jako jediné se nachází o patro výš nad obchody). Je tedy v klidu mimo dosah a dohled všech nákupuchtivých lidiček.

Po příchodu si mě zaevidovali do PC podle občanky a kartičky zdravotní pojišťovny a hned si mě i vyfotili. Poté mě zvážili, změřili teplotu a tlak... Následuje vyplnění dlooouhatánského formuláře se spoustou otázek na různé nemoci, zdravotní problémy, sexuální minulost atd. :) Poté přijde na řadu pohovor s lékařem, který vše dopodrobna vysvětlí a odpoví na veškeré otázky. A nakonec celé registrace odběr 3ampulek krve na krevní testy, aby se zjistilo, zda jste v pořádku a můžete darovat krevní plazmu.

Podmínky jsou opravdu celkem přísné, ale je to dobře. Hlídá se opravdu všechno. Na první darování je možné jít týden po registraci - poté co bude krev podrobena všem nezbytným testům. Tak jsem se hned objednala.

Den před odběrem a v den "D" je nutné dodržovat režim beztučné diety a hoooodně, ale opravdu hoooodně pít. Já jsem tedy měla problém jak s jídlem, ale hlavně i s pitím... Jsem zvyklá pít maximálně litr denně. Vím, že to není dobře, ale jsem na to zvyklá celý život... A den před odběre by se mělo vypít 4 litry tekutin... Přiznávám, ač jsem se opravdu snažila, vypila jsem asi 3 litry a celou noc chodila čůrat :D (ale po vyčurání jsem se zase poctivě napila) a další den jsem zvládla asi 2,5litru a ve dvě hodiny šup na odběr :).

Při příchodu Vás vyzpovídají, kolik jste vypili, co jste jedli a jak se cítíte. Vyplníte krátký dotazníček, zda se od minule něco splnilo, dostanete pití a jdete na sál. Na sále už sedělo dalších 5 bláznů (jak to označila moje kolegyňka :D). Pohodlně se usadíte do křesla (to křeslo bych chtěla domů k televizi, bylo fakt pohodlný), natáhnete ruku a popovídáte si se sestřičkou nebo bratříčkem, zatímco vám zavede jehlu. Toto je jediný nepříjemný okamžik, fakt!! Bolí to úplně stejně jako při běžném odběru krve. Jakmile je napíchnuto, máte za sebou to nejhorší :).

Poté už je to procházka růžovým sadem, krev proudí sem a tam :D. Dle pokynů přístroje chvíli mačkáte balonek, aby krev rychleji proudila ven, v přístroji se oddělí krevní plazma, která jde pryč do pytlíku a když je nádobka se zbytkem krve plná, přestane krev odtékat, vy odpočíváte, balonek nemačkáte a krev se vrací zpět... A takhle pořád dokolečka. Odchod ani návrat krve není nijak nepříjemný, v podstatě to ani necítíte. Jediné, co jsem cítila, nebo spíš necítila byly prsty. Jak se ruka odkrvuje necítila jsem moc prsty, ale to je jen chvilkové ze začátku a je to stejné jako když si na ruce chvíli sedíte... A když naplníte pytlík krevní plazmou, nastane konečná fáze. Do žíly vám půjde fyziologický roztok, který nahradí chybějící tekutinu. Asi v polovině jsem se začla hrozně klepat zimou :D, jelikož ten roztok je o trochu chladnější než krev, tak mi byla opravdu zima, takže doporučuju si s sebou brát nějaký svetřík, který si na konci přes sebe hodíte, ale i tak se vám teplota během 5 minut srovná...

No a je to hotovo, můžete si pogratulovat k úspěšnému dárcovství. Jako odměnu dostanete nějakou tu korunku a teplý nápoj.




Krásný den, Vaše J.
(a abych do článku dostala i ty laky na nehty, tak si za získanou finanční odměnu můžete hned zaběhnout do drogerky koupit nějakou tu pěknou barevnou lahvičku pro radost :D)

Žádné komentáře:

Okomentovat

Prosím nevkládejte odkazy na vaše blogy, soutěže atd., tyto komentáře budou bez varování smazány. Díky za pochopení.